Początek wiosny to czas, kiedy zaczyna się myśleć o wyciągnięciu roweru z piwnicy. Jedną z pierwszych oznak, jaką łatwo zauważyć po sezonie zimowym jest brak powietrza w oponach. Nie ma jednej niepodważalnej reguły, jak powinna być napompowana dętka. Do jazdy na prostej nawierzchni asfaltowej zaleca się mocno napompowane koła, natomiast po lesie bądź nierównym terenie mogą być bardziej miękkie dla lepszej amortyzacji. W obu przypadkach niezbędna jest pompka rowerowa.
Na co zwracać uwagę?
Kupno pompki rowerowej nie jest szczególnie skomplikowanym zadaniem. Jednak należy pamiętać, że okazjonalnemu rowerzyście nie jest potrzebna duża wersja, wykonana z drogich materiałów. W zupełności wystarczy ręczny plastikowy model. Natomiast profesjonalny sprzęt może napompować dętkę do 12 lub więcej barów. Jest on produkowany typowo dla kolarzy szosowych, którzy mają opony z zaszytą wewnątrz dętką. Dla roweru MTB szczególne znaczenie ma precyzja pompowania oraz dokładne ciśnienie. W innych przypadkach taka pompka rowerowa nie będzie nawet w połowie wykorzystana.
Aby wybrać odpowiedni model pompki rowerowej, trzeba kierować się następującymi parametrami:
- Typ roweru
- Rodzaj wentyli
- Maksymalne potrzebne ciśnienie w oponach
- Miejsce pompowania (w domu albo na trasie)
- Kolor
Pompka rowerowa a rodzaj wentylu
W rowerach występują trzy podstawowe rodzaje wentyli i na podstawie określenia odpowiedniego typu powinno się dobierać pompkę rowerową. Są to: wentyle Presta (FV, SV), Auto / Schrader (AV) oraz Dunlop (DV).